Starten bij de kleuters

Kinderen die vier jaar oud zijn, mogen starten op school. Eerder is wettelijk niet toegestaan. Vlak voordat kinderen 4 jaar worden, mogen zij 3 dagdelen komen wennen. Op deze manier kunnen zij alvast kennis maken met hun leerkracht, de andere kinderen en het reilen en zeilen op school. Kinderen die vlak voor of tijdens een vakantie jarig zijn, starten na de vakantie. Dit betekent in het geval van de winter- en zomervakantie dat deze kinderen niet komen wennen, maar direct starten op de eerste dag na de vakantie. Wij proberen samen met de ouders altijd te kijken naar wat een kind nodig heeft en aan kan.  Van nieuwe leerlingen verwachten wij dat zij zindelijk zijn.

Bij kinderen die vanaf 1 januari 4 jaar worden en instromen zullen we onderzoeken of ze toe zijn aan groep 2. Bij de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn, onderzoeken we of ze toe zijn aan groep 3 of dat verlenging zinvol is. De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt is hierbij belangrijker dan leeftijd. Omdat de kinderen in groep 1 en 2 nog niet getoetst worden, wordt de beslissing gebaseerd op de dagelijkse observaties van de leerkracht.

Verlenging gaat altijd in overleg met de ib-er. Eventuele verlenging in zowel groep 1 of 2 kan zijn gebaseerd op:
  • Achterstanden in cognitieve ontwikkeling.
  • Achterstanden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Achterstanden in de motorische ontwikkeling.