Ouderbetrokkenheid

Goede contacten met ouders vinden wij van groot belang, omdat school en ouders dezelfde doelen nastreven: de algemene en de cognitieve ontwikkeling van (hun) kind(eren). Ouders zien we daarom als gelijkwaardige gesprekspartners en ervaringsdeskundigen. Voor de leraren zijn de bevindingen van de ouders essentieel om het kind goed te kunnen begeleiden. Daarnaast is het voor de ouders van belang dat zij goed geïnformeerd worden over de ontwikkeling van hun kind. De leerkrachten houden regelmatig gesprekken met ouders met als doel de ouders o.a. te informeren over de voortgang van hun kind(eren) en op welke manier zij hun kind(eren) kunnen ondersteunen bij het leren.

Welke communicatie is er vanuit de school?
Ouders worden geïnformeerd op de volgende manieren:
  • Social Schools: De informatie-app met de ouders. De ouders kunnen de applicatie downloaden en kunnen hun kinderen via een activatiecode toevoegen. Zo krijgen zij alle berichten die de leerkrachten versturen via de mail en via de app binnen. Verder kunnen zij zelf ook een persoonlijk bericht versturen via deze app naar het desbetreffende personeelslid. Deze app wordt ook gebruikt voor de agenda van school, voor de planning van de gesprekken met leerkrachten en de kijkochtenden. Tevens sturen de leerkrachten via Social Schools informatie over de lesdoelen die aangeboden zullen worden in een periode, themawoorden voor woordenschat en andere relevante informatie.
  • Nieuwsbrieven: Elke maand is er een nieuwsbrief. Hierin staat verschillende informatie vermeld en per klas wordt er in het kort informatie gegeven over de afgelopen maand in de klas.
  • Inloopochtend: Op dinsdag- en donderdagochtend mogen ouders van de groep 1, 2 en 3 van 08.15-08.30 uur mee binnen de klas om een werkje met je kind te doen. Zo heeft u een moment met uw kind om een werkje te maken, een boekje te lezen of eventueel vragen te stellen.
  • Social media: Isra heeft een instagrampagina (www.instagram.com/ibs.isra/) waar regelmatig foto's worden geplaatst. Deze foto's geven een impressie van de activiteiten die op school plaatsvinden. Wij houden rekening met de privacy van onze kinderen en zullen geen openbare foto's plaatsen waar de kinderen herkenbaar zijn, indien daar geen toestemming voor is gegeven.
  • Website: Ook op onze website www.ibsisra.nl kunt u informatie vinden. De website zal elke keer aangevuld worden. Elk jaar zullen we u vragen of uw kind afgebeeld mag worden op foto’s op onze website. Wij zullen nooit zonder uw toestemming een foto/film van uw kind delen op de website of social media.
  • Activiteiten: I.v.m. AVG is het voor ouders/verzorgers niet toegestaan om foto’s van kinderen in de school of tijdens buitenschoolse activiteiten te maken en te plaatsen op social media. Bij verschillende activiteiten wordt er beroep gedaan op hulpouders om bij een activiteit deel te nemen.
  • Fysieke bijeenkomsten: Op de Isra organiseren wij elk schooljaar een informatieavond. Wij zullen op deze avond ons team voorstellen en in groepsverband gesprekken voeren met onze ouders. Verder zullen er in het begin van het jaar kennismakingsgesprekken plaatsvinden met de leerkrachten. Tijdens deze gesprekken vertellen ouders iets over hun kind en worden de verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Ook worden er gesprekken gepland om het rapport te bespreken. Via social schools gaan er tijdsloten open gedurende 1 week waar u een tijdstip kunt kiezen.
  • Thema- en koffieochtenden: Op de Isra worden er door de OC of de SMW verschillende ochtend georganiseerd. Er komen verschillende interessante onderwerpen aan bod. Denk hierbij aan pesten, social media, mobiel gebruik etc. Ouders kunnen hier vragen stellen en meer informatie krijgen.