Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuterspeelzaal

Wij vinden het belangrijk dat elk kind een goede start maakt in zijn of haar schoolcarrière. VVE is een programma voor peuters en kleuters om ze spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal) achterstand, ook wel 'doelgroepkinderen' genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.

Peuters die een risico lopen op een (taal) achterstand krijgen een VVE-indicatie van de arts van het Ouder- en Kind Team. De arts maakt een eerste inschatting als het kind elf maanden is. En als het kind veertien maanden is, wordt de indicatie wel of niet definitief.

Voorschoolse Educatie

Binnen het kleuteronderwijs op IBS Isra wordt er rekening gehouden met de ontwikkeling van de kleuter. Kenmerkend voor het kleuteronderwijs is dat kleuters ruimte krijgen om zichzelf te zijn. Ze krijgen ruimte om te bewegen, te experimenteren en te leren door te spelen. Door te spelen ontwikkelen de kleuters hun taalvaardigheid, sociale vaardigheden en verkennen op deze manier de wereld. Er is aandacht voor hun beleving, gevoelens en persoonlijkheid. Voor de kinderen tussen 2,5 en 4 jaar is er een peuterspeelzaal op de Isra. Op dit gebied werken we samen met Stichting Peuter & Co (https://derotterdamsepeuterschool.nl).

Vroegschoolse Educatie

Vroegschoolse educatie richt zich op kinderen van 4 tot 6 jaar oud. Dit wordt aangeboden in groep 1 en 2 van de basisschool. Met dit programma proberen we de overgang naar de basisschool te vergemakkelijken en om eventuele leerachterstanden in te halen door extra in te zetten op taalvaardigheid, rekenvaardigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. Het doel is om het kind in groep 3 op een leeftijdsadequaat niveau te krijgen.

In de eerste jaren van het leven van een kind worden de fundamenten gelegd voor het leren en ontwikkelen. VVE zorgt ervoor dat kinderen spelenderwijs een extra zetje krijgen om krachtig van start te gaan met de rest van hun schoolloopbaan.

Kleuterleerkrachten hebben grote invloed op de ontwikkeling van de kleuters. Met doelgerichte betekenisvolle activiteiten en een rijke omgeving stimuleert de leerkracht de kleuters om kennis en vaardigheden te oefenen en verder uit te breiden zodat de rijping door het organiseren van de speel- en leeromgeving beïnvloed wordt. De school heeft voor adaptief onderwijs gekozen om de visie in de onderwijspraktijk vorm te kunnen geven. Dit wordt zichtbaar in de manier van lesgeven en de ruimte die de kleuters krijgen om zich verder te ontwikkelen. De kleine kringen, extra ondersteuning van de kinderen en voornamelijk de hoeken hebben ook een belangrijke rol binnen het kleuteronderwijs. De kinderen kunnen kiezen uit een rijk aanbod aan activiteiten waarbij verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden.

Starten bij de kleuters

Kinderen die vier jaar oud zijn, mogen starten op school. Eerder is wettelijk niet toegestaan. Vlak voordat kinderen 4 jaar worden, mogen zij 3 dagdelen komen wennen. Op deze manier kunnen zij alvast kennis maken met hun leerkracht, de andere kinderen en het reilen en zeilen op school. Kinderen die vlak voor of tijdens een vakantie jarig zijn, starten na de vakantie. Dit betekent in het geval van de winter- en zomervakantie dat deze kinderen niet komen wennen, maar direct starten op de eerste dag na de vakantie. Wij proberen samen met de ouders altijd te kijken naar wat een kind nodig heeft en aan kan.  Van nieuwe leerlingen verwachten wij dat zij zindelijk zijn.
Bij kinderen die vanaf 1 januari 4 jaar worden en instromen zullen we onderzoeken of ze toe zijn aan groep 2. Bij de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn, onderzoeken we of ze toe zijn aan groep 3 of dat verlenging zinvol is. De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt is hierbij belangrijker dan leeftijd. Omdat de kinderen in groep 1 en 2 nog niet getoetst worden, wordt de beslissing gebaseerd op de dagelijkse observaties van de leerkracht.
Verlenging gaat altijd in overleg met de ib-er. Eventuele verlenging in zowel groep 1 of 2 kan zijn gebaseerd op:
  • Achterstanden in cognitieve ontwikkeling.
  • Achterstanden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Achterstanden in de motorische ontwikkeling.